Wartka akcja, dynamiczna muzyka i nasz bohater robiący właśnie coś na granicy prawa. Wtem zewsząd rozlega się donośny dźwięk syren, a chwilę później jego oczom ukazują się dziesiątki czarno białych pojazdów rozświetlonych na czerwono i niebiesko. On już wie, że prawdziwe wyzwanie zaczęło się właśnie teraz. Wielu z nas doskonale kojarzy podobne sceny z amerykańskich filmów akcji, w których niemal zawsze pojawiają się “te cholerne gliny”. W tym roku na American Cars Mania też rozbłysną czerwono niebieskie światła, ponieważ i tym razem nie zabraknie motocykli oraz samochodów policyjnych, zarówno tych starszych, doskonale znanych nam z dziesiątek filmów zza oceanu, jak i tych współczesnych, które to obecnie widoczne są na drogach w USA. “Gliniarskie opony, gliniarskie zawieszenie, gliniarskie amortyzatory”, jak opisywał bratu nowo zakupiony pojazd Elwood Blues w filmie The Blues Brothers, to nie jedyny atut tych samochodów. Rozbudowane oświetlenie sygnalizacyjne, donośne syreny, zewnętrzne szperacze, radiostacje, radary prędkości, wideorejestratory, długa broń umieszczona przy przegrodzie oddzielającej funkcjonariuszy od zatrzymanych oraz mnóstwo innych opcjonalnych rozwiązań technicznych stosowanych w tych pojazdach sprawiają, że stanowią one bardzo ciekawy wyróżnik wśród innych pojazdów uczestniczących w tegorocznej imprezie. W USA istnieje około 18.000 agencji typu law enforcement, czyli “egzekwujących prawo”. Są to m.in. agencje takie jak FBI czy DEA, ale też policje stanowe (np. California Highway Patrol), biura szeryfa działające w obszarach hrabstw, których w danym stanie może być nawet kilkadziesiąt czy wreszcie policje lokalne działające w wielkich metropoliach takich jak Nowy Jork, a także te działające w setkach mniejszych miast i miasteczek rozsianych na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Agencje te posiadają dość dużą autonomię w ramach swoich działań (oraz finansowane są z różnych budżetów), co przekłada się również na dużą dowolność w doborze wzorów graficznych umieszczanych na swoich radiowozach oraz dowolność w wyborze wyposażenia (którego wybór może przyprawić o zawrót głowy nawet najbardziej doświadczonego menadżera floty) sprawia, że nawet dwa takie same modele pojazdu mogą się od siebie skrajnie różnić zarówno pod kątem koloru lakieru, emblematów świadczących o przydziale służbowym jak i pod kątem aranżacji wnętrza pojazdu, na którego wygląd olbrzymi wpływ ma ilość urządzeń opcjonalnych, które używane były w danej agencji. W tym roku na strefie ACM Public Safety Department będziemy mogli zobaczyć pojazdy klasyczne jak, chociażby doskonale znany z filmu Temrinator 2 „kanciasty”, czarno biały Chevrolet Caprice 9C1 w barwach LAPD (Los Angeles Police Department) oraz jego młodszego brata (znanego, chociażby z filmów takich jak Matrix 2 czy Za szybcy za wściekli) z fabrycznie instalowanym wówczas (1996 r.) silnikiem LT1 z Chevroleta Corvette C4 o pojemności 5.7 L i mocy 264 KM. Nie zabraknie również klasycznej ikony znanej z większości amerykańskich filmów nakręconych po 1998 roku, czyli Forda Crown Victoria, który to produkowany przez 13 lat w niemal niezmienionej formie wciąż można jeszcze dostrzec w czynnej służbie. Jako że pojazdy te w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku stanowiły ok. 80% całej floty pojazdów używanych przez agencje law enforcement w USA, nie powinien nikogo zdziwić fakt, że tych samochodów na ACM będzie najwięcej. Uczestnicy imprezy na własne oczy będą mogli dostrzec różnice pomiędzy pojazdami będącymi tym samym modelem jednak różniącymi się od siebie, chociażby urządzeniami opcjonalnymi, instalowanymi w pojazdach z pierwszych lat produkcji (takich jak klasyczne oświetlenie halogenowe lub stroboskopowe), oraz pojazdach, które jako jedne z ostatnich opuszczały taśmę montażową w fabryce Forda (pierwsze i kolejne generacje oświetlenia LED w tym używane obecnie). Na strefie ACM Public Safety nie zabraknie radiowozów nowych, takich jak chociażby kilka generacji Dodge Chargera czy następcę Crown Victorii, którym stać się miał Ford Police Interceptor Sedan oraz jego alternatywę w segmencie SUV – Forda Police Interceptor Utility. Na tegorocznej ACM zobaczymy cały przekrój pojazdów, które niegdyś pomagały “chronić i służyć” a ich właściciele z pewnością bardzo chętnie szczegółowo o nich opowiedzą i zademonstrują je “w akcji”. O trudach codziennej pracy w biurze szeryfa działającym w jednym z hrabstw w stanie Nevada, będzie mógł opowiedzieć Maciej Stebel (mieszkający na co dzień w USA i pełniący tam służbę jako Deputy Sheriff, prowadzi na YT kanał “Szeryf w USA”), który tak jak w zeszłym roku i tym razem pojawi się na American Cars Mania, natomiast w niewielkim muzeum, które mieścić się będzie w strefie, uczestnicy imprezy będą mogli zobaczyć elementy umundurowania oraz wyposażenia funkcjonariuszy, a także elementy wyposażenia radiowozów. Pojazdy te oraz ich umundurowanych właścicieli będzie można również spotkać na całym terenie imprezy. W imieniu organizatorów strefy serdecznie zapraszamy do jej odwiedzenia i do zobaczenia na American Cars Mania 2023!